banner
   
  Kijk op onze apparatuur        

  Deze keer bespreken we onze Statieven


Statieven hebben als doel om een camera zo stabiel mogelijk te ondersteunen. Daardoor wordt bewegingsonscherpte voorkomen en krijg je een zo scherp mogelijke opname. Dit is relevant bij grotere brandpuntsafstanden en lange sluitertijden. Denk bij dit laatste aan het gebruik van kleine diafragma’s (landschappen, macrofotografie), filters of nachtfotografie. Beeldstabilisatie en hogere ISO-waarden (meer ruis!) kunnen uitstel van executie geven, maar er komt een moment dat je toch naar een statief moet grijpen voor het beste resultaat. Verder zijn statieven handig bij precisiewerk zoals het maken van een panoramafoto die uit meerdere opnames bestaat (gestitcht) of studiofotografie. Je denkt ook bewuster na over een compositie, als je eerst bezig bent met het opstellen van je camera.



Typen
Er zijn veel soorten en merken statieven vanaf enkele tientjes tot duizenden Euro’s. Allereerst heb je uitvoeringen met drie poten (tripods). Deze zijn het meest stabiel maar zijn vrij groot en vaak zwaar. Ze kunnen worden voorzien van eenvoudige balhoofden, drieweg-, panorma-, video- of joystick-koppen. Daarnaast zijn er ook eenbeenstatieven, zogenaamde monopods. Deze zijn compacter en goedkoper. Ze zijn flexibel in gebruik, zeker in combinatie met een neigkop. Maar je hebt nog steeds je handen nodig om de camera te ondersteunen. Sluitertijden van meerdere secondes zijn hiermee niet mogelijk.


Welke keuze?
Om met de deur in huis te vallen, het ultieme statief bestaat niet. Een goede keuze is lastig, wordt naast functionaliteit ook bepaald door de prijs. Hierbij geldt de regel goedkoop+licht=instabiel, goedkoop+zwaar=stabiel, duur+licht=stabiel. Wat betreft materiaal is carbon licht en stevig, hout het meest bestendig tegen wind (melden ervaringsdeskundigen) en aluminium een compromis tussen beiden. Kijk naar de maximale lengte van een statief, bij voorkeur zonder volledig uitgeschoven middenkolom want dat geeft instabiliteit. Een te klein statief werkt oncomfortabel. Een andere belangrijk punt is het maximale draagvermogen. Zorg dat je weet wat de combinatie van je body zwaarste lens weegt. Bedenk verder waar je het statief precies voor gaat gebruiken.


Zo zijn er varianten die je extra plat kunt maken of waarbij je het middenkolom kunt omkeren, nuttig bij macrofotografie. Als je op oneffen terreinen een zo stabiel mogelijke opstelling wilt hebben, is het essentieel dat de poten onafhankelijk van elkaar kunnen worden gebogen. Tot slot kan het aantal kolommen nog van invloed zijn op je keuze. Meer tussenstukken zorgt voor een compact ingeklapt systeem maar geeft een groter risico op instabiliteit. Deze kolommen worden gefixeerd door klemmen of draaiwielen. Iedereen heeft hierin zijn persoonlijke voorkeur, theoretisch zijn draaiwielen iets duurzamer en sneller in gebruik.





Velbon Sherpa 750R, Gitzo GT3541L
Wij hebben gekozen voor de Velbon Sherpa 750R. Deze is licht, compact, betaalbaar en goed mee te nemen in het veld. Het nadeel is vooral het beperkte maximale draagvermogen van 4kg. Voor de combinatie van een D300 met 300mm f4 is het te licht. Hiervoor gebruiken wij de Gitzo GT3541L. Deze weegt zonder balhoofd echter al 2.1 kg,neem je dus niet eenvoudig mee tijdens een lange dag wandelen in de natuur, is ook erg prijzig. Gitzo is wel een zeer solide en hoog aangeschreven merk. Speelt geld geen grote rol, kijk dan eens naar hun lichtere 2-series of reisstatieven.

Alternatieven
Er zijn ook mini- en tafelstatieven te koop zoals Gorillapods. Deze zijn over het algemeen niet geschikt voor zwaardere spiegelreflexcamera’s. Je kunt de camera natuurlijk ook gewoon ondersteunen door deze op een muurtje of autodeur te laten rusten, eventueel in combinatie met een stoffen zak gevuld met bonen (beanbags). Dit is een veelgebruikte, goedkope en effectieve truc in de natuurfotografie.

Aanvullende informatie
Voor meer uitgebreide achtergrondinformatie verwijzen wij naar Digitale Fotografietips of de site van Thom Hogan. Ook het magazine DIGIFOTO Pro besteedt vaak tijd aan reviews van nieuwe statieven.

   
  Body:
Nikon D300
Nikon D300s


Objectieven:
Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX*
Tokina 12-24mm f/4 AT-X Pro DX*

Nikkor AF-S DX 16-85mm f/3.5-5.6 ED VR
Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Asph (IF)*
Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 IF-ED DX*

Nikkor AF 50mm f/1.8 D*
Nikkor AF-S 70-200mm f2.8G ED VR II*
Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 IF-ED VR
Nikkor AF-S 300mm f/4 IF-ED
Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8 IF-ED VR*

  Teleconverter:
AF-S TC-14E II

Tussenringen:
Soligor 12 - 20 - 36 mm

Filters:
B+W UV Filters (normaal en haze)
Circulair polarisatiefilter (B+W, Heliopan)*
Cokin Z-pro houder*
Grijsverloop- en grijsfilters (Cokin, Hitech)*


Flitsers:
Nikon Speedlight SB600, omnibounce
Marumi DFR 14C ringflitser
  Statieven:
Velbon UP 43/PH 243 monopod
Velbon Sherpa 750R tripod
Gitzo GT3541L met 3-weg kop G2272M


Tassen:
Lowepro Micro Trekker 100 rugzak
Lowepro Vertex 100AW rugzak*

Overig:
Draadontspanner (Nikon, Hahnel)
Dubbele waterpas (Hama)
Lenspen, blaasbalg, stofdoekjes
Regenhoezen
Flashbender
 
* Klik op de naam om de bespreking te lezen    
© Copyright 2010 - 2013 All Rights Reserved